افشین در سرزمین گلها
Afshin au pays des Gaulois
۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۲, پنجشنبه
در شهر خدا ناقوسها برای که به صدا درمیایند؟
---------- این پست ناقص است  و شاید هیچوقت کامل نشود!----------------- 

سلام
در نرماندی شهری هست که اگه بخوام کلمه به کلمه ترجمه اش کنم یه چیزی شبیه «شهر خدای ماهیتابه ها*» میشه. خوب سوالی که به ذهنم رسید اینه که این اسم کمابیش عجیب یعنی چی؟! یه وقت هستم اسم جایی یا چیزی قابل تجزیه نیست و معنی خاصی ازش بدست نمیاد ولی یه موقع هست که اسم از چندتا کلمه تشکیل شده که هرکدومش یه معنی میده. اون موقع کنجکاویم گل میکنه.
*Villedieu-les-Poêles

<حاشیه>
اینجا اسامی افراد به ندرت معنی داره و وقتی هم معنی داشته باشه به ندرت معنیش رو مردم میدونن. اسم برای اینا بیشتر یه مشخصه تاریخی داره که مثلا فلان شخصیت اسمش این بود. وقتی برای اینا میگیم که ما صدها اسم دارین که خیلیشون مظاهر طبیعت یا مفاهیم قشنگ هستن براشون جالب هست و حس میکنم یه جورایی حسودیشون میشه. یکی که مثلا اسمش «مری آنتوانت» هست (یاد سپهر به خیر) و برعکس یه کمونسیت دوآتیشه هست، فارغ از اینکه فرد مذهبی ای باشه یا نه، اسمش براش یه جور فحش هست. درعوض برای ما فارغ از اینکه مثلا فروغ درتاریخ کی بوده خود اسم یه معنی قشنگی داره. یاد اون نماینده مجلس همدوره مدرس افتادم که اسمش «تدین» بود و از قضا متجدد ترین نماینده مجلس بود!

یه بار یه دختر فرانسوی دنبال اسم برای دختر هنوز به دنیا نیومده اش میگشت و با این توضیحاتی که من درمورد اسمهای ایرانی داده بودم ازم خواست اسم بهش پیشنهاد کنم. منم نه برداشتم و نه گذاشتم گفتم «نازی»! یه ربع داشت میخندید بعدش! یه نکته دیگه هم اینکه اینا اسم «ژزو*» (به کسر ژ) که همون «عیسی» خودمون هست رو روی بچه هاشون نمیذارن، از چند نفر پرسیدم گفتن در تاریخ فرانسه هیچکسی رو نمیشناسن که اسمش ژزو بوده باشه؛ درحالی که مثلا در اسپانیا «خسوس» (به کسر خ) که تلفظ اسپانیایش هست کاملا مرسوم هست.
*Jesus
<</حاشیه>>

خوب برگردیم سر شهر خدای ماهیتابه ها! زمینهای این منطقه در سال 1130 توسط «هنری اول» پسر «گیوم فاتح» یه «شوالیه های هوسپیتالیه» که توی این پست مفصل درموردشون نوشتم اهدا میشه. اینجا شهری ساخته میشه و بیمارستانی و تبدیل میشه به اولین مقر فرماندهی شوالیه های هوسپیتالیه در فرانسه. و به همین دلیل نامیده میشه «شهرخدا». شهر تا مدتها مستقیما توسط شوالیه ها اداره میشد و ساکنین از پرداخت مالیات معاف بودن.

از سال 1655 اولین یکشنبه بعد از «عید خدا*» که شست روز بعد از «عید پاک» هست یه مراسمی شبیه هیئت راه انداختن
توی شهر

---------- این پست ناقص است  و شاید هیچوقت کامل نشود!-----------------