افشین در سرزمین گلها
Afshin au pays des Gaulois
۱۳۸۶ مرداد ۲۰, شنبه
سفر جنوب -2- ساحل فیروزه
سلام

طبق معمول تشکر میکنم که کسانی که بهم لطف داشتن و معذرت میخوام به خاطر تاخیر و از این حرفا. بعدشم علیرغم میل باطنیم تصمصم گرفتم اندازه عکسها رو کوچکتر و تعدادشون رو بیشتر کنم، چون برای افرادی که تو ایران هستن دیدن عکسهای بزرگ سخت هست

در ادامه سفر به گوشه جنوب شرقی فرانسه رفتیم. فرقی که اتوبانهای این قسمت با بقیه راه داشتن این بود که عوارضی ها خیلی نزدیک به هم بودن، یعنی هر 30 یا 40 کیلومتر یه عوارضی بود! در حالی که مثلا از رن تا پاریس که حدود 300 کیلومتر هست فقط یه عوارضی هست که یه دفعه 30 یورو طلب میکنه! ولی اینجا هی 2 یورو و 5 یورو و 7 یورو میگرفتن

.نتونستم از ایستگاه های عوارض عکس بگیرم ولی روش پرداخت پول هم متنوع و جالب هست، یه سری گیشه های معمولی هستن که مامور توش نشسته، یه سری باید با کارت اعتباری پول داد، یه سری باید سکه ریخت تو دستگاه و یه سری هم کارتهای اعتباری مخصوص پرداخت عوارض اتوبان هستن و وقتی به یه عوارضی میرسیم میتونیم بسته به اینکه ترجیح میدیم چطوری پول پرداخت کنیم یا اینکه کدوم صف کوتاهتر هست مسیرمون رو انتخاب کنیم. یه بار توی یکی از گیشه ها که باید سکه توش بریزیم خانمی که توی ماشین جلوییم بود دید به اندازه کافی سکه نداره، درنتیجه اومد و از من سکه خواست، خب پیش میاد دیگه



اسم این استان «ساحل فیروزه»* هست که علتش رو میتونین توی این عکسها ببینین. مطمئن نیستم ولی فکر میکنم علت این رنگ روشن آب، آهکی بودن سنگهای کف دریا و زلال بودن آب باشه. سواحل معروف مدیترانه ای فرانسه متعلق به همین استان هست

Côte D'Azur*



توی بیشتر شهرهای فرانسه، مخصوصا شهرهای توریستی چهارتا پرچم رو کنار هم میبینم، پرچم اتحادیه اروپا، فرانسه، استان و شهری که توش هستیم. توی این عکس هم اون پرچم زرد و سرخ پرچم استان هست و اون یکی پرچم متعلق به شهر «کن» هست


یه توضیح درمورد اسم این شهر بدم، من خودم توی ایران که بودم فکر میکردم تلفظ درست این شهر «کان» هست ولی برای حفظ عفت عمومی توی رسانه های عمومی ما «کن» ذکر میشه، ولی وقتی اومدم اینجا فهمیدم که نه، این شهر جنوب فرانسه با فستیوال فیلم معروفش همون «کن»* هست، در عوض یه شهر دیگه در شمال فرانسه وجود داره که اسمش «کان»** هست. در هر حال اگه اومدین فرانسه مواظب باشین قطارو عوضی سوار نشین که فاصله این تو شهر یه چیزی حدود 1100 کیلومتر هست

*Cannes

**Caen

اینم بلوار معروف کن با درختهای نخلش. خیلیا نمیدونن که توی فرانسه هم درخت نخل پیدا میشه، تازه یه چیز دیگه کشف کردم: تو جنوب فرانسه برنج هم کشت میشه


و اینم «کاخ فستیوالهای کن»، محل برگزاری فستیوال فیلم کن. مشتاقان سینما رو هم میبینین که میرن روی فرش قرمز و درحالی که خودشونو براد پیت و آنجلیا جولی فرض میکنن عکس یادگاری میگیرن. از شما چه پنهون منم یه دونه عکس گرفتم

در بیشتر شهرهای توریست فرانسه از این به اصطلاح «مجسمه های زنده» هم پیدا میشه. کار اینا این هست که از مردم پول میگیرن و اجازه میدن که باهاشون عکس بندازن، اگه بهشون پول ندین همینطوری ثابت وایمیستن و بعضی وقتا هم جلوی صورتشونو میگیرن، ولی اگه بهشون پول بدین میتونین بغشون وایسین و اونام براتون ژست میگیرن تا عکس بندازین


ساختمانی که توی این عکس یه مقدارش معلوم هست «دژ سلطنتی»* هست. اینجا یه قلعه توی یه جزیره در فاصله چند کیلومتری ساحل کن هست. چیزی که این قلعه رو معروف کرده زندانش هست. توی این دژ شش تا سلول برای زندانی های خاص بود. هر سلول مساحتی حدود 20 تا 25 تر مربع داشت و توی هر سلول هم یه شومینه بزرگ و یه دستشویی اختصاصی -البته به سبک لویی چهاره- بود. زندانی خاص یعنی بلند پایه، مثلا بعضی از کشیش های بلند پایه رو اینجا زندانی کرده بودن

*FORT-ROYAL


معروفترین زندانی این زندان کسی بود که به عنوان «مرد با ماسک آهنی»* شناخته شده. درمورد این زندانی افسانه زیاد هست. آنچه افسانه ها میگن -که معلوم نیست چقدرش واقعیت و چقدرش خیال هست- اینه که این زندانی بیش از 30 سال رو در زندان سپری کرده، به دستور شخصی لویی چهاردهم زندانی شده بود، اسمش و رسمش معلوم نبوده و همیشه ماسک آهنی به صورت داشته. هنوز بعد از گذشت بیشتر از 300 از مرگش در زندان باستیل هنوز معلو م نیست این شخص کی بوده. بیش از 60 شخصیت تاریخی رو به این زندانی نسبت میدن، از جمله برادر دوقلوی لویی چهاردهم. نکته آخر هم اینه که اسم سلولش «تالار اصفهان» بوده. ظاهرا در دربار لویی چهاردهم استفاده از اسامی مربوط به ایران سابقه داشته ولی من تاحالا به مورد دیگه ای برخورد نکردم



بعد رفتیم «نیس» و مزاحم مجید شدیم


اینم چندتا عکس از شهر نیس. نیس یه شهر فشرده شده بین دریا و کوه هست. قسمت معروف و توریستی نیس کنار ساحل طولانیش هست و بقیه شهر داخل دوتا دره و روی کوه های مشرف به این دوتا دره ساخته شده. میبینین که محیط نسبتا گرم و خشک هست و هوا هم کمتر از چیزی که انتظار داشتم شرجی بود. به علت همین آب و هوا این شهر مسن ترین شهر فرانسه هست، یعنی تعداد زیادی از فرانسوی ها بعد از بازنشستگی برای زندگی به این شهر میان. سیستم حمل و نقل شهری و خیابانهای شهر تعریفی نداشت -البته با معیارهای شمال فرانسه- و ترافیکش یه چیزی درحد تهران بود. وضعیت رانندگی هم همینطور. کلا این قسمت از فرانسه بیشتر به ایتالیا شبیه هست. هم محیط، هم معماری و هم اخلاق مردم. تعداد مهاجران خارجی هم زیاد هست. از جمله چیزی حدود 3000 نفر ایرانی



این یکی از کلیساهای قدیمی بود که محرابش دقیقا به سبک کلیساهای اسپانیایی هست اینم کلیسای ارتودکس روس. تقریبا توی تمام شهرهای بزرگ یه کلیسای روسی وجود داره با گنبدهای متعدد پیازی شکل و گاها مطلا



و درنهایت یه زوج خوشبخت رو میبینین که در روز 07/07/07 رسما ازدواج کردن. من فقط نگران خواهر داماد بودم که داشت خودشو خفه میکرد


به سادگی ماشین عروس دقت کنین. من تاحالا تو فرانسه ماشین عروسی ندیدم که تزییناتش خیلی بیشتر از این باشه. معمولا چندتا گل روی دستگیره ها یا روی کاپوت هست و یه مقدار تور و یا چندتا بادکنک و همین و بس



فقط یه چیز بگم دلتون برام کباب بشه، چون این مهمون بلندپایه بنده شنا بلد نیست هیچ علاقه ای هم به دریا رفتن نداره، درنتیجه من بعد از این همه مدت که اومدم ساحل مدیترانه نتونستم حتی پامو رو ساحل بزارم، بقیه اش پیشکش


بقیه عکسهام رو هم میتونین اینجا ببینین

موفق باشین

برچسب‌ها: , , ,

12 Comments:
Anonymous ناشناس said...
سلام افشین جان عجب عکسهای قشنگی انداختی دستت درد نکنه خوشبختانه من با همسرم تا دو هفته دیگه میریم جنوب فرانسه از مونپلیه و تولوز و خیلی شهر ها رد میشیم و به تولون میریم مرسی ازت که یک پیش آشتایی از شهرهای جنوب بهم دادی

Blogger Mitra said...
mishe lotfan dafeye dige be jaye in mehmun boland payatun, ba man beri:)

Anonymous ناشناس said...
aksaye ghashangi bod,cheghadr shoma khasisi hei avarezi avarezi mikonin:)nice bodam vaghean ghashange,ama kheily dost daram cannes va monte carlo ro ham bebinam

Anonymous ناشناس said...
c'est tres bon:d
salam!
koli zoogh kardam ke 1blog mese bloge u peida kardam..
man asheghe zabane faransam ..garche kheli kam baladam:D
tnx 4 ur nice picz

Blogger نرگس بانو said...
be bloge manam sar bezanid plz:D
here ~~~~~~>
http://terrigold.blogfa.com/

Blogger --+ افشین +-- said...
سلام و ممنون

ماری جان، خوشحالم که مطلبم به دردتون خورد، من وقتی این وبلاگو راه انداختم هدفم این بود که به جای اینکه برای دوستام و خانواده ام میل بزنم و داستان تعریف کنم همه رو حواله کنم اینجا، ولی کم کم دیدم مطالبم برای دیگران مفید تر هست

میترا جان، به جای اون مهمون که نه، چون به هیچ عنوان نمیتونم از این مهمون اجتناب کنم ولی دفعه دیگه چشم، در خدمت هستیم

نگار جان، نمیدونم خسیس بودنم به خاطر اینه که چند بار رفتم اصفهان یا به خاطر این استاد اسکاتلندی هست که دو ترم هست باهاش درس دارم. ولی گذشته از شوخی فرانسوها به خسیسی معروف هستن، باور کنین حتی اروپای شرقیا که وضع مالیشون خیلی بدتر از اینا هست از اینا دست و دلبازتر هستن، آسیاییا که جای خود دارن. من خودم دیدم که معلمم سه یه سنتی از زمین ورداشت و به دوستش گفت:5 سنت قدیم ارزش داره


تری گولد عزیز، ممنون و چشم

Anonymous ناشناس said...
عکسای خوب و متنوعی بودند.اون مجسمه ها بنظر نوعی گدایی مدرن میاد!ولبی جالبه که یه جذابیت توریستی شده.
من همیشه مناظز زیبای فرانسه رو از طریق مسابقات دوچرخه سواری دیدم.یه جورایی اسم دوچرخه سواری و فرانسه برای من یکی شده.اون عکس هوخشتره ای خیلی جالب در اومده

Blogger نرگس بانو said...
منتظر پست بعدی می مانیممممم

Anonymous ناشناس said...
henriye aziz salam
tasaviri ke az jashnvareye attrsltik dar vebe u bod besiyar ziba va jaleb bod va man besiyar lezat bordam .
movafagh va sarboland bashi.
nazanin

Anonymous ناشناس said...
سلام

لتفا" در صورت تمایل به همدیگه لینک بدیم ممنون میشم.

موفق باشین

محمود-سوئد
http://soed-jonob.blogfa.com

Anonymous ahmad said...
سلام وقتتون بخير از سايتتون بازديد کردم بسيار عالي وآموزنده مي باشد اميدوارم موفق باشيد به سايت ماهم يه نظري بنداز

Anonymous علي مرادي said...
سلام افشين جان. من هم جزو كساني هستم كه آرزوي سفر به فرانسه و زنگي در آنجا رو دارم از سايتت خيلي خوشم اومد اميدوارم مطالب و عكاسهاي بيشتر ي رو سايتت بذاري. با تشكر علي مرادي