افشین در سرزمین گلها
Afshin au pays des Gaulois
۱۳۸۶ اردیبهشت ۱۵, شنبه
سگو سارکو

سلام
فردا این موقع به احتمال قوی رئیس جمهور فرانسه معلوم شده. برای اونایی که در جریان نیستن بگم که بعد از دور اول انتخابات که دو هفته قبل برگزار شد دو کاندیدایی که از اول هم حدس زده میشد به دور دوم رسیدن

نامزد دست راستی «نیکولا سارکوزی» رئیس حزب «اتحاد برای حرکت مردمی» و دوست قدیمی ژاک شیراک که تا چند ماه قبل وزیر کشور بود. و نامزد دست چپی «سگولن روایل» که سابقه نمایندگی مجلس برای دو دوره، وزارت محیط زیست برای یک سال و فرمانداری استانی در غرب فرانسه از سال 2004 رو داره

مشکل امروز فرانسه مشکل اقتصاد و بیکاری هست و از اول مانورهای کاندیداها روی همین موضوع بود. تفاوت برنامه های این دو کاندیدا هم بنیادی هست. سارکوزی میخواد که دولت رو کوچیک کنه، سرمایه گذاری خارجی رو زیاد کنه، سقف ساعت کار رو که الان 35 ساعت در هفته هست ورداره و درمجموع اقتصاد فرانسه رو از این حالت سوسیالیستی که الان گرفتارش هست آزاد کنه. از حرفهایی که خودش و سخنگوی دولتش توی مناظرها زدن میتونم نتیجه بگیرم که هدفش سیستم اقتصادی آلمان و کشورهای اروپای شمالی هست. برعکس سگولن میخواد سیستم رو بیشتر سوسیالیستی کنه، یعنی میخواد استخدامها رو زیاد کنه و کمکهای دولتی رو افزایش بده و درواقع دولت رو چاقتر کنه. تعبیری که خودشون دارن تقسیم کیک هست. یعنی ما یه دونه کیک داریم که همه باید ازش به یه اندازه سهم داشته باشن. از اون ور سارکوزی میگه ما باید سعی کنیم یه کیک دیگه به دست بیاریم و هرکی برای این کیک بیشتر تلاش کنه سهم بیشتری ازش میبره

مشکل دیگه ای که فرانسه الان باهاش دست به گریبان هست و درنهایت به همین مشکل اول برمیگرده مهاجرای خارجی و غالبا غیرقانونی هستن. اینجا تفاوت این هست که سارکوزی میگه الان سیستم خیلی بی درو پیکر هست و هرکی میتونه بیاد فرانسه و مقیم بشه. درواقع یه جورایی هم راست میگه دولت سوسیالیست میتران سه بار هرچی خارجی غیر قانونی در فرانسه بود رو قانونی کرد و بهشون تابعیت فرانسوی داد. سارکوزی میگه خارجی ای که نمیتونه خرج خانواده اش دربیاره چطوری بهش اجازه بدیم که خانواده اش رو بیاره فرانسه؟ کسی که نمیتونه فرانسه حرف بزنه بیاد چطوری میخواد بیاد فرانسه؟ از اون طرف سگولن نمیوخواد روش فعلی رو زیاد تغییر بده

درمورد سیاست خارجی که بیشتر مورد علاقه ما هست باید بگم که خیلی مسئله حاد نیست. مهمترین اختلافی که اینا باهم دارن مسائل اروپایی هست. یکی قانون اساسی اتحادیه اروپا هست که سگولن میخواد بلافاصله یه بار دیگه رفراندوم برگزار کنه ولی سارکو میگه وقتی این قانون هیچ فرقی نکرده ما چی چی رو دوباره به رای بزاریم؟! ما باید اول یه قانون جدید پیشنهاد کنیم بعد اونو به رای بزاریم. موضع سختی که سارکوزی از اول گرفته اینه که با پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا مخالف هست. دلایل یکی این هست که ترکیه کشوری اسلامی هست و دیگه اینکه با پیوستن اتحادیه اروپا مرزهای این اتحادیه به عراق میرسه و کردستان در این منطقه مشکل ساز هست

درمورد ایران هردوشون میگن که دست یافتن ایران به سلاح هسته ای غیرقابل قبول هست. سارکوزی معروف هست به بوشیست بودن و احتمالا همینه که از اون ور دنیا صدای حسین درخشان رو درآورده. درواقع چند ماه پیش سارکوزی به آمریکا سفر کرد و با بوش دیدار داشت ولی سگولن که به آمریکا سفر کرد هیلاری کلینتون حاضر نشد باحاش دیدار کنه. حالا من واقعا نمیدونم سارکو چقدر بوشیست هست ولی به نظر م این مشکلی نیست که بخواد ما رو نگران کنه چون اولا از دوره ریاست جمهوری بوش چیز زیادی باقی نمونده و به احتمال قوی رئیس جمهور بعدی آمریکا دموکرات خواهد بود. بعدش اینکه فرانسه آمریکا نیست که رئیس جمهور هر غلتی بخواد بکنه. اینجا شلوار رئیس جمهوری رو درمیارن که بخواد مشکلات داخلی رو ول کنه و لشکر کشی کنه

چهارشنبه شب این دوتا باهم یه مناظره تلوزیونی دو ساعت و نیمه داشتن ای اولین مناظره دو کاندیدای دور دوم بعد از سیزده سال بود. چیزی که جالب بود و توی عکس هم میبینین اصرای بود که روی به مقدار مساوی حرف زدن کانیداها داشتن. درواقع در دور دوم دقیقا و در حد دقیقه تساوی رو برای کاندیداها و طرفدارانشون برای تبلیغ در تمام شبکه های تلوزیون و رادیو برقرار کردن . من حرف جدید توی حرفها و برنامه هاشون نشنیدم. چیزی که برای من جالب بود رفتار این دوتا باهم بود. سگو اومده بود که مثل یه مبارز سوسیالیست پاچه بگیره. اول اینکه چد بار تکرار کرد من فلان کارو میکنم چون من رئیس جمهور خواهم بود، چون قبلا فلان کاره بودم و ... (از این حرفهای «من میتونم من هستم») که آخرش یه بار نیکولا گذاشت تو کاسه اش و اونم ول کرد. سگولن بارها و بارها پرید وسط حرفهای نیکولا که به نظر من اصلا قشنگ نبود و آخرش هم برای دومین بار داغ کرد و آمپر چسبوند و به سبک شعار دادنهای سوسیالیستها عین مسلسل سارکوزی رو نواخت. آخرشم گفت من خونسردم. به نظر من اینجور بحث کردن اصلا در شان یه رئیس جمهور نیست. از اونور چیزی که توی رفتار نیکولا خوشم نیومد این بود که خیلی وقتا سرش پایین بود موقع حرف زدن توی چشم سگولن نگاه نمیکرد. برعکس سگولن همش زل زده بود تو چشمای سارکو ومیخواست از رو ببرتش که به نظر من برد. ولی در مجموع به نظر من درمجموع برنده این مناظره سارکوزی بود که برنامه منسجمی داشت و رفتار بهتری از خودش نشون داد. سگولن بیشتر روی مسائل احساسی و انسانی تاکید داشت و اومده بود با رفتارش سارکو رو اوت کنه

من اگه فرانسوی بودم روی کاغذ از بین این دوتا سارکوزی رو انتخاب میکردم. ولی چیزی که منو اذیت میکنه اینه که هم در بین احزاب چپ و هم احزاب دست راست خیلیا هستن که «آنتی سارکوزی» هستن. مثلا نه «لوپن» رئیس حزب راست افراطی «جبهه ملی» که دوره قبل به دور دوم انتخابات ریاست جهوری رسید و تو این دوره هم 10 درصد رای آورد گفت که برای دور دوم به هیچ کدوم از این دو نامزد رای نمیده. و «فرانسوا بیرو» رئیس حزب راست میانه «اتحاد برای دموکراسی فرانسه» که سومین رای دور اول رو آورد (18 درصد) هم اعلام کرده که به سارکوزی رای نخواهد داد. و همه اینا در حالی هست که طبق اخرین نظرسنجی ها برای دور دوم ساگوزی چیزی حدود 9 درصد بیشتر از سگولن روایل رای میاره

با این حال میتونم بگم تقریبا تمام خارجیایی که در فرانسه هستن سارکوزی رو به عنوان فاشیست میشناسن و میترسن با روی کار اومدنش خارجیا رو بیرو کنه

بقیه حرفا باشه برای فردا

رن- 15 اردیبهشت 86

برچسب‌ها: ,

6 Comments:
Anonymous ناشناس said...
خیلی وقت بود نوشته های شما را می خواندم . تحلیلتون از شرایط برایم جالب بود .اگرچه لوپن علناً طرفدارانش را از رای دادن به سارکوزی منع کرده اما ضدیت شدید سارکو با پدیده مهاجرت رای های این گروه را به طرف خودش می کشاند. بایرو هم فقط می توند روی رای خودش حساب کند چون اطرافیانش علناً و به وفور از سارکو حمایت کردند. سیگولن شانس کمتری دارد . یک بخاطر زن بودنش و دوم بخاط ر نقاط ضعفش در سیاست و خود محوری خاص خودش . بنظر من شانس سارکوزی در این انتخابات بی نهایت بالاست. فرانسه مشکلات اقتصادی زیادی دارد که برنامه های اقتصادی سوسیالیست ها کمکی به بهتر شدن ان نمی کند. با این حال من هم مثل شما بی صبران منتظر نتیجه هستم .

Anonymous ناشناس said...
سلام
مشارکت مردم در انتخابات چه‌طوره؟ اینجا که از طرفی می‌گن در مهد دموکراسی کسی در انتخابات شرکت نکرده و از طرفی هم می‌گویند که 75٪ شرکت کرده اند.

Blogger --+ افشین +-- said...
راحله جان
طبیعی هست که اگه طرفداریا لوپن بخوان بین این دوتا اتخاب کنن سارکو رو اتخاب میکنن ولی برای من عجیب بود که لوپن گفت به هیچکدوم رای نمیده. همون روز توی یه رپرتاژ که از طرفداراش تهیه کرده بودن خیلیا بودن که میگفتن رای سفید میدن
من زن بودن سگو رو نقطه منفی ای نمیدونم ولی به نظر من تحمل سیاسیش خیلی پایین هست
تقریبا همه مطوئن هستن که رئیس جمهور بعدی سارکو هست و منم دلیلی نمیبینم که خلافش اتفاق بیافته. چیزی که برام عجیب هست این آنتی سارکو بودن بعضی از فرانسویا هست. ما خارجیا میدونیم برای چی از سارکو خوشون نمیاد. چون شرایطو برای خارجیا سخت میکنه. ولی درک نمیکنم برای چی فرانسویا از به قدرت رسیدنش ناراحت هستن

محمد جان
مشارک مردم در دور اول حدود 85 درصد افراد واجد شرایط بود که بالاترین میزان طی 25 سال گذشه هست

فارغ از نتیجه یه پست درمورد کیفیت برگزاری انتخابات مینویسم، یه خورده با ایران فرق داره

Anonymous ناشناس said...
افشین جان من نمیتوانم ذهنیت کلی را باز کنم . ولی خوب شاید چون هم همسرم و هم خانواده اش را دیدم کمی شرایط را می فهمم. فکر کنم بیشتر مشکل سارک.زی از نظر فرانسوی ها این است که تمام قوانیین اتی را به نوعی به نفع قشر مرفه تغییر خواهد داد. اگر نگاهی به لیست طرفدارهایش بندازی تماماً آدمهای معروف و بی نهایت پولدار هستند. نمونه واضحش که خیلی هم معروف هست جانی هالیده هست. لغو مالیات های سنگین هم کمک زیادی به قشر متوسط نمی کند . متاسفانه نتیجه الان تقریباً معلوم شده و با توجه به 54 درصد رائی فعلی سارکوزی برنده اصلی این بازی است. در مورد لوپن هم ار یادت باشد بارها توی صحبت هاش اشاره کرده که بنظرش سارکو خارجی هست و فرانسوی اصیل نیست.

Anonymous ناشناس said...
اطلاعات کاملي راجع به سياست فرانسه داري. جالب بود برام. فکر ميکنم کلآ ايراني ها با شيوه که اخبار سياسي رو پي گيري کنن بزرگ شدن. عکسات رو هم ديدم. دوست داشتم.

Blogger --+ افشین +-- said...
راحله جان
خب به نظر من این عیب اون فرانسویایی هست که توی دنیای سرمایه داری امروز متوجه نیستن که امنیت سرمایه هست که درامد میاره. همونطور که میدونی م توی بروتین هستم و اینجا شدیدا چپی هست و من میبینم که اینا شدیدا به سیستم سویسالیستی فعلی عادت کردن. من شخصا سیستم سرمایه داری رو ترجیح میدم و معتقدم موتور محرک جامعه هست

مد جان
ممنون از لطفت، ولی بی تعارف بگم اگه تحلیل های بعضی از ایرانیای ساکن فرانسه رو بخونی میبینی که من چیز دندون گیری برای گفتن ندارم. ولی اینکه ایرانیا اخبار رو پیگیری میکنن کمابیش درست هست. بالاخره موندن و رفتنمون و اقامت سال دیگه مون به همین چیزا ربط داره. اگرچه امروز یکی رو دیدم اصلا تو باغ نبود