افشین در سرزمین گلها
Afshin au pays des Gaulois
۱۳۸۶ اردیبهشت ۱۰, دوشنبه
چتر نجات و انتخابات
سلام
در زبان شیرین فرانسه «پاراشوت(*)» به معنی چتر نجات هست. همونطور که مستحضر هستین الان انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در جریان هست. در طی این مدت من در مناظره ها و اظهار نظرهای کاندیداها و طرفدارانشون چند بار لغت پاراشوت به گوشم خورد و هرچی سعی کردم بفهمم چه ربطی بین چترنجات و انتخابات هست به جایی نرسیدم! مخصوصا اینکه این چترنجات معمولا در مباحث اقتصادی به گوشم میخورد. در نهایت به این نتیجه رسیدم که یا لغت رو اشتباهی متوجه میشم یا پاراشوت معنی دیگه ای داره
(*) parachute
.
مدت زیادی هست که برای ناراحتی زانوم پیش فیزیوتراپیست میرم. البته نمیدونم فیزیوتراپیست دکتر حساب میشه یا نه! لغتی که خود اینا به کار میبرن «کینه(**)» هست. به هرحال ایشون یکی از بهترین فرانسویایی هست که دیدم. خیلی مهربون و باسواد هست. درعین حال استاد دانشگاه هم هست در رشته خودش. منم هردفعه میرم پیشش کلی باهم صحبت میکنیم و کلی چیز ازش یاد میگیرم. یه سگ هم از نژاد افغانی داره که خیلی لاغر و قد بلند هست، شبیه سگ تازی ایرانی ولی با موهای بلندتر
Kinésithérapeute (**)
.
برگردیم سراغ پاراشوت. خلاصه امروز ازش پرسیدم این قضیه اش چیه؟! برام توضیح داد که معنی دوم پاراشوت همون «بازخرید» خودمون هست. یعنی پولی که وقتی کسی رو اخراج میکنن بهش میدن تا وقتی که بتونه دوباره کاری پیدا کنه زندگیشو سر کنه. حالا مشکل اینه که ظاهرا در فرانسه این پاراشوت معمولا شامل حال مدیرا میشه و مقدارشم قابل توجه هست. موردی که الان توی انتخابات ازش استفاده میشه اینه که اخیرا رئیس «شرکت برق فرانسه» رو به علت عدم مدیریت صحیح اخراجش و کردن و رقمی که بهش به عنوان پاراشوت دادن یه چیزی حدود حقوق ده سال یه کارمند معمولی هست. این مسئله ای بوده که مخصوصا احزاب چپ بهش اعتراض کردن و ازش برای فشار به سارکوزی (وزیر کشور سابق که احتمال اینکه رئیس جمهور بعدی فرانسه بشه زیاد هست) استفاده میکنن. حرفشونم اینه که کسی رو که به علت عدم کفایت اخراج شده و در طول مدت مدیریتش هم حقوق خوبی گرفته نباید اینطوری بدرقه کرد
.
زیاده عرضی نیست

برچسب‌ها: , ,

6 Comments:
Anonymous ناشناس said...
جالب بود . من تابحال پاراشوت رو در این معنا نشنیده بودم. از اینکه به سواد ما افزودید متشکریم. البته همه رو ول کن و سارکوزی رو بچسب که رییس جمهور میشه و همه کمک هزینه های خارجی ها رو قطع میکنه :(

Anonymous ناشناس said...
با سلام
در مورد پست قبل، نکته ای به ذهنم رسید!
اینکه واقعا صلح جهانی تحقق یافتنی است!؟ و اینکه آیا واقعا منجی خواهد آمد؟
من یک مسلمون تعصبی و به قول شما حزب اللهی هستم! با این وجود از پذیرفتن حقیقت سر باز نمی زنم! فکر می کنم که وجود منجی در همه ی ادیان می تونه به دو معنی اشاره کنه:
یک: به این نکته که انسان ها به منجی نیاز داشتن! (فیلم مرد عنکبوتی رو که دیدی! این جمله عیناً در اون فیلم هم گفته میشه!) و به همین دلیل به منجی پناهنده شدن! چون واقعا به جز منجی هیچ کس نمی تونه اونها رو نجات بده!
دو: می تونه به خاطر تاکید بر ظهور چنین انسانی باشه که با مطالعه در حوزه ی دین شناسی تطبیقی شاید بیشتر به این نکته برسیم!
و اینجاست که گفته میشه مرز بین حقیقت و دروغ یک موست! اگر مورد اول رو حقیقت بدونیم به یک برداشت می رسیم و اگر مورد دوم رو حقیقت بدونیم به برداشتی کاملاً متفاوت!
خدا ما رو هدایت بکنه!
زیادی حرف زدم! از آشنایی با شما بسیار خوشحال شدم! وبلاگ زیبایی دارید
حق نگهدارتون

Blogger Pazh said...
واقعا حق دارن.

فكر نمي‌كردم در كشوري كه مهد فرهنگ خوانده مي‌شود هم چنين تبعيض و اختلاف فاحشي وجود داشته باشد.

Blogger Pazh said...
آقا بقيه‌ي مطالبت رو هم آفلاين خوندم. دستت درد نكنه! راوي بسيار خوبي هستي.

با اجازه‌ي شما لينكتان را به بلاگرولم اضافه كردم.

اميدوارم هميشه همين طور به «گل» و گردش باشي :)

Blogger --+ افشین +-- said...
شادی جان
قابلی نداشت، بار خورده بود منم روایت کردم. ولی من هنوز این امید رو دارم که سارکو رای نیاره، امروز دیدم لوپن هم ازش پشتیبانی نکرد، درنتیجه خیلی از جبهه ملی ها رای سفید میدن. از اون طرف سندیکاها هم بعضیاشون از سگولن طرفداری نکردن. ولی در هر دو جناح آنتی سارکو وجود داره. به هرحال آدم به امید زنده هست

سوسک جان
حدود 10 سال پیش یه استاد فلسفه که اصلا مذهبی نبود یه همچین تعریفی از امام زمان برامون گفت (اگه درست یادم باشه): امام زمان نماد امید به آینده در گفتمان دینی هست

من فکر میکنم یا لااقل دلم میخواد اینطور فکر کنم که دنیای بشری با همه خصوصیات منفیش داره به سمت صلح پیش میره و واقعا فکر میکنم روزی میرسه که آدما بتونن در صلح زندگی کنن، حتی بدون منجی، حتی اگه بساط دین جمع بشه

درمورد منجی هم واقعا نمیدونم آیا منجی فقط به خاطر اثر روانیش بوجود اومده یا اینکه واقعا قراره یه روزی بیاد (وقتی در دوره ای هستیم که معجزه رخ نمیده به همه چیز میشه شک کرد). ولی اگه بتونیم به منابع مذهبی اعتماد کنیم تقریبا شکی درش نیست، مخوصا برای شیعیان

درضمن مرد عنکبوتی رو ندیدم، یعنی بیشتر از یه ریع نتونستم تحمل کنم، توی ژانرهایی نیست که من خوشم میاد

از لطفت مننونم. اگه زحمتت نیست تو بلاگ رولینگم پینگ کن، خیر از جونیت ببینی

پژ جان
مسئله کمتر و بیشتر بودنه، اینجا هم تبعیض هست. اینجا هم خط قرمز وجود داره. ولی به قول معروف این کجا و آن کجا
ممنون از لطفت، منم لینکتو اضافه میکنم

Blogger E J said...
تولدت مبارک پسر ایرانی در سرزمین گل