افشین در سرزمین گلها
Afshin au pays des Gaulois
۱۳۸۶ فروردین ۳۰, پنجشنبه
جمعه 13

جمعه قبل سیزدهم آوریل بود. همیشه توی فیلما و کارتونا میدیدیم که اونور آب بعضی چیزا نحس هستن مثل دیدن گربه سیاه، از زیر نردبون رد شدن، شکستن آینه و روز جمعه سیزدهم. ما تو ایران تقریبا از این لوس بازیا نداریم غیر از «صبر اومدن». البته اونایی که معتقد هستن اعیاد مذهبی براشون خوش یمن هست و کارای مهمشون رو چنین روزهایی انجام میدن، ولی عملا روز بدشانسی نداریم. البته قدیما «قمر در عقرب» شدن نحس بود ولی حالا ظاهرا اینطوری نیست یا شایدم هست ولی «یا من خبر ندارم یا او نشان ندارد»؛

فکر کنم خیلی هم نیازی به روز بدشانسی نداریم. یه خاطره یادم میاد، البته مناسب رو ممکنه اشتباه کنم ولی کلیت ماجرا همین بود. چند سال پیش -یه چیزی حدود 8- شب تولد امام حسین رفته بودم مراسمی که فارغ التحصیلهای دوره نمیدونم چندم یکی از مدارس معروف شدیدا مذهبی -اسمش رو نمیگم- ترتیب داده بودن. یه سید بزرگورای یه چیزی حدود 15 دقیقه رفت بالای منبر. فکر میکنم حداقل ده دقیقه از وقت رو درمورد روزهای نحس و اینکه چه روزهایی هستن و چرا نحس هستن و اون روزها چیکار باید بکنیم و نباید بکنیم صحبت کرد

حالا اینا رو برای این گفتم که بگم که از هفته قبل متوجه شدم برای جمعه سیزدهم شرکتهای بخت آزمایی تبلیغاتشون رو زیاد کردن و جایزه ویژه تعیین کردن، طبیعتا تعجب کردم که چرا روز بدشانسی جایزه ویژه گذاشتن؟! در نهایت متوجه شدم که نحس بودن جمعه سیزدهم مربوط به کشورهای انگلوساکسن، آلمانی زبان و لهستان هست. برعکس در کشور فرانسه جمعه سیزدهم روز شانس هست و بسیاری از فرانسویها تنها در این روزها هست که بلیط لاتاری میخرن یا روی اسبها شرطبندی میکنن. رقم هایی رو که از رادیو شنیدم یادم رفت ولی در این روزها فروش بلیط های لوتو چندین برابر میشه. جالب هست بدونین که در اسپانیا سه شنبه سیزدهم روز خوش شانسی هست

آخرین نکته هم اینکه هر سال حد اقل یک و حداکثر سه بار جمعه با سیزدهم تصادم میکنه. در واقع هر ماهی که با یکشنبه شروع بشه دومین جمعه اش سیزدهم هست. عجب جمله حکیمانه ای گفتم!؛

عکسها هم توضیح خاصی ندارن غیر از اینکه یکشنبه قبل از سیزدهم توی رن-بیشترشون تو پارک تبوغ- گرفتمشون. بقیه عکسها رو میتونین توی گالریم ببینین
امیدوارم از هوای خوب بهاری حداکثر استفاده رو ببرین
2 Comments:
Anonymous ناشناس said...
شما به بازی آرزو دعوت شده اید. لطفا شرکت کنید!

Anonymous ناشناس said...
عکسهای خیلی قشنگی بود، خصوصا، شامبوغ که من چند سال پیش دیدمش، خاطرات قشنگی رو برام زنده کرد.